VECKA 03, 16/1-22/1









Måndag 16/1, kl. 21.00 – Jimmy Blomberg
DJ kl. 21.00




Tisdag 17/1, kl. 19.00. Jazz – Roberto Tarenzi Trio (IT)
Live 20.30 – DJ 19.00: Thomas Wingren
Redan som 19-åring spelade Tarenzi professionellt med ett av de främsta storbanden i Italien, Enrico Intra Big Band. Ett storband som genom åren haft gäster som Max Roach, Bobby Watson, Bob Brookmeyer för att nämna några.
Tarenzi är numera en av de mest eftertraktade pianisterna i Italien men får också tid över för sina egna projekt. Med hans trio får han utlopp för sin egensinniga fusion av samtida klassik musik, bebop och New Orelans-besläktade grooves.
Roberto Tarenzi – piano, Dario Deidda – bas, Roberto Pistolesi - trummor

“...Roberto is in my estimation one of the most talented pianists I have encountered over the past years. He is disciplined, knowledgeable about the jazz legacy, has great ears and most of all, a burning desire to be a great musician…”

- Dave Liebman





Onsdag 18/1 kl. 20.00. Fritz’s Corner med Magnus Ekelund & Stålet
Live 21.00 – DJ’s: Fritz’s Corner
Den 18:e januari får vi finbesök av Magnus Ekelund & Stålet. De släppte nog en av förra årets bättre svenska skivor, "Svart Flagg", så missa inte dem live nu! Som vanligt är det gratis entré och de står på scen vid 21:00.

Magnus Ekelund & Stålet
"Stállu. En figur ur den samiska mytologin. Från början beskriven som en enögd demon i svarta järnkläder. Senare som en trolliknande människoätare. Man berättade historier om honom för att skrämma barnen att inte springa för långt ut i skogen.
Man berättade om honom för mig.
Jag har samiskt ursprung, men jag vet inte vad det säger om mig eller har med det här att göra. Det är bara det att det är en så stor del av mig. Att jag bär med mig allt det där hela tiden. Och så är det ju för precis varenda människa som lever. Det är bara att bakgrunderna ser olika ut.
Söker man ett sammanhang, eller en röd tråd, så kan man välja att se det ur det perspektivet. Jag tror inte på blodsband eller släktskap, men jag tror att man i högsta grad består av sin uppväxt och omgivning. Jag är en produkt av allt jag ser och hör. Det finns ingen unik ådra som kommer inifrån. Och även om det kanske inte är något unikt påstående så är det ändå en tanke värd att tänka.
Att födas med språkets makt som uttryck är nästan uteslutande en gåva. Men är man uppvuxen i Jokkmokk så är det en normbrytande förbannelse. Det strider mot könsrollerna och en hel del annat. Fast det där är svårigheter som ligger bakom mig. Jag gjorde upp. Det är klart det har präglat mig.
Nu bor jag i Luleå. Jag bodde söderut några år men flyttade sedan upp igen.
Enligt ett program på Discovery lär Luleå ska vara byggt absolut sämst av alla städer i hela världen. Det är en bra utgångspunkt. Här sitter vi och är skeptiska. Folk pratar om London, Berlin och New York som någonting att uppleva. Som olika möjligheter till självförverkligande. Men känner man sig utanför och rotlös i den del av världen som man faktiskt kommer ifrån, hur ska man då kunna hitta något på andra sidan jordklotet? En fråga ställd i all sin ödmjukhet. Jag insinuerar något utan att egentligen veta.
Jag bor inte på andra sidan jordklotet.
Låten Norrbotten handlar om just det. Att ha köpt läget. Det är inte sämre här uppe än någon annanstans. Bara annorlunda. Att se sig själv slå från ett underdogperspektiv är naturligtvis gravt missbrukat och ingenting att skylta med. Men är det en sanning för mig så är det. Jag försöker inte göra mig till eller framstå som martyr. Det är bara så här det är.
Svart flagg. Titeln på albumet jag släpper i juli. Det är en signal inom motorsporten att man har gjort fel och genast måste avbryta sitt deltagande. Jag gillar den metaforen. Och ni kan med allra största säkerhet även associera den till andra saker. Gör det, för all del, om ni känner för det."
- Magnus Ekelund, maj 2011

Lyssna här: http://www.magnusekelund.se/




Se schema för fler roliga spelningar här: http://www.fritzscorner.se/





Torsdag 19/1, kl. 20.00. Lonely Girl
Live 20.30 – DJ: Per - The Mobile Homes.

Lonely Girl är bildat ur ett sammarbete mellan Isabelle Erkendal och Sami Sirviö.
Under 2011 färdigställdes det kommande albumet ”Frog the ball” i den legendariska Park Studion i Örby, Stockholm. Samtliga låtar skrevs av dom båda, och albumet har också producerats av Sami Sirviö. Ljudbilden andas Indiepop med elektroniska inslag, det låter mycket 90 tal, men med en mer modern ljudbild. Om man skulle tvingas jämföra med andra band så kan man dra vissa liknelser med band som The Stone Roses, Ash för att bara nämna några. Textmässigt är det en mörk syn som presenteras. Isabelle hämtar mycket inspiration från storheter som August Strindberg, Hjalmar Söderberg, Oscar Wilde och Ian Curtis.

Med Isabelle Erkendal 22 år (sång) Oscar Krook 21 år (bas) Theodor Arvidsson Kylin 21 år (Gitarr) Gustav Weber Vernét 21 år (gitarr/synth) och Sebastian Meyer 22 år (trummor) är nu bandet fulltaligt.

Nu repas det hårt för att under första delen av 2012 bege sig ut på vägarna.






Fredag 20/1, 17.00. Ulmox + Hej Våld!
DJ från 17.00
Våra residenter Johan Netz & Ulmox ackompanjerar fredagsminglets tisslande och glasens klingande med blåögd soul, solbränd funk, k-märkt gung och det där lilla extra.
Kl. 21.30 tar Hej Våld! över. De är ett Stockholmsbaserat kollektiv som DJar, arrangerar klubbar, producerar musik och skapar visuella konstverk. Kom och fredagshäng, det blir trevligt!




Lördag 21/1, 21.00 – Chad och Matsi (The Originals)
DJ från 21.00
Denna lördag har vi finbesök av Chad och Matsi, som även kallar sig The Originals.





Söndag 22/1, kl. 22.00. Söndagshäng
DJ från 22.00
Söndagarna i Lilla Hotellbaren slår aldrig fel. Spela sällskapsspel, lyssna på bra musik, drick en Sierra Nevada Pale Ale eller vatten och ät god mat från vår barmeny.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar